گزیده احادیث درباره حضرت عبدالله بن حسن در منابع تشیع
تاریخ انتشار: ۱ شهریور ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۰۵۱۳۱۸
حضرت «عبدالله بن حسن» یکی از فرزندان حضرت امام حسن مجتبی (ع) است که در روز عاشورا در دامان عمویش حضرت اباعبدالله الحسین(ع) به شهادت رسید.
به گزارش خبرنگار حوزه معارف اسلامی گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری آنا، در روز عاشورا از فرزندان امام حسن مجتبی (ع) به روایتی حضرت قاسم، ابوبکر و عبدالله به شهادت رسیدند.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
در صفحه 67 جلد 45 کتاب بحارالانوار آمده است: «پس از حضرت قاسم، عبد الله بن حسن(ع) به میدان جنگ رفت و از دشمن چهارده نفر کشت و به دست نعانی بن ثبیت به شهادت رسید و در حدیثی آمده است که حرمله بن کامل او را به شهادت رساند.
در برخی روایات آمده است که وقتی حضرت امام حسین(ع) زخمی شد و دیگر توان جنگ نداشت عبدالله بن حسن(ع) از خیمه بیرون آمد و به میدان رسید. امام حسین(ع) صدا زد: خواهرم! مانع آمدن عبدالله باش و لکن عبدالله بن حسن(ع) خود را به امام حسین(ع) رسانید و در آن لحظه یکی از دشمنان شمشیر کشید که کار امام حسین(ع) را تمام کند، عبدالله دست خود را جلو آورد و شمشیر آن دشمن دست او را قطع کرد و حرمله هم تیری به آن بچه زد و در نتیجه عبدالله هم به شهادت رسید. بر اساس این روایت، عبدالله به سن تکلیف نرسیده بود.
در منتهی الآمال، ج اول، ص ۷۰۰ نیز آمده است که: «حضرت سیدالشهداء امام حسین(ع) دخترش حضرت سکینه را به عبدالله بن حسن(ع) تزویج کرد و پیش از این که عروسی صورت بگیرد، عبدالله در کربلا به شهادت رسید.»
در «الانوار النعمانیه» آمده است که امام حسین(ع) دخترش سکینه را به عبدالله بن حسن(ع) تزویج کرد و عبدالله در کربلا به شهادت رسید و عروسی صورت نگرفته بود.
با توجه به این روایتها میتوان گفت: «عبدالله بن حسن(ع) قبلا با حضرت سکینه(س) ازدواج کرده و در دوران نامزدی بوده در کربلا به شهادت رسید و عروسی صورت نگرفت. بر این اساس، سن عبدالله باید در حد معمول باشد و نمی توان گفت: بچه خردسال بود بلکه جوان و یا نوجوان بسیار رشید بوده است چون نمی توان گفت که بچه کوچک چهارده نفر مرد را کشت. و درباره حضرت قاسم(ع) هم نمی توان گفت که بچه کوچکی بود چون اگر بچه کوچکی باشد نمی توان سی و پنج نفر را بکشد.
در مقاتل و کتب تاریخی از دو نفر از فرزندان حضرت امام حسن مجتبی(علیه السّلام) با نام عبدالله بن حسن یاد شده است. یکی فرزند خردسالی از حضرت امام حسن مجتبی(علیه السّلام) که در آخرین لحظات زندگی حضرت امام حسین(علیه السّلام) از خیمه بیرون آمد و به سمت عموی خویش روانه شد و با تیر حرمله بن کاهل به شهادت رسید و دیگری شخصی که در میدان نبرد پس از جنگ و به درک واصل کردن دشمنان به شهادت رسید.
در ابتدا به نحوه شهادت طفل خردسالی در آخرین لحظات زندگی حضرت سیدالشهداء (علیه السّلام) در دامانشان به شهادت رسیده است؛ می پردازیم:
عبدالله بن حسن(رضوان الله علیه) در قریب به اتفاق همان کودکی معرفی می شود که در هنگامی که حضرت امام حسین (علیه السّلام) تنها می مانند و زخمهای زیادی بر پیکر مقدس آن حضرت وارد می شود از خیمه بیرون می آید و به یاری عموی خویش می شتابد. بعضی مقاتل از کودک دیگری نیز نام می برند که خیمه بیرون می آید و در همان نزدیکی سواری او را به شهادت می رساند اما در شرح چگونگی شهادت عبدالله بن حسن(ع) آمده است که خود را به عموی مجروح خود می رساند ابتدا با ضربت شمشیری دستش قطع میشود و سپس با اصابت تیری در آغوش حضرت سید الشهداء(ع) به شهادت میرسد.
ابوالفرج اصفهانی در مقاتل الطالبین مینویسد:
«عبد اللّه بن الحسن بن علي بن أبي طالب و أمه بنت السليل بن عبد اللّه أخي جرير بن عبد اللّه البجلي و قيل إن أمه أمّ ولد و كان أبو جعفر محمد بن علي- فيما رويناه عنه-يذكر أن حرملة بن كاهل الأسدی قتله.»
«عبدالله بن حسن بن علی بن ابی طالب مادرش دختر سلیل بن عبدالله برادر جریر بن عبد الله بجبلى بود. [جرير بن عبد الله بجلى كه از معاريف اصحاب رسول اللّه است عموى اين بانو بود.] مادرش ام ولد بود و ابو جعفر حضرت امام محمد بن على باقر(علیه السّلام) فرمودند: قاتل عبداللّه بن الحسين حرمله بن كاهل اسدى بود.
مدائنى روايت مى كند كه مردى از خانواده هانى بن ثبيت قائضى عبد الله بن الحسين را به قتل رسانيده است.»
ابومخنف در وقعه طف و ابن سعد در طبقات الکبری قاتل او را حرمله بن کاهل معرفی نموده اند:
«وَ قُتِلَ عَبْدُ اللَّهِ بْنُ الْحَسَنِ بْنِ عَلِيِّ بْنِ أَبِي طَالِبٍ، رَمَاهُ حَرْمَلَةُ بْنُ كَاهِلٍ بِسَهْمٍ فَقَتَلَهُ.»
در مقتل مقرم در شرح به شهادت رسیدن عبدالله بن حسن(رضوان الله علیه) چنین آمده است:
«ثم إنهم لبثوا هنيئة و عادوا إلى الحسين و أحاطوا به و هو جالس على الأرض لا يستطيع النهوض فنظر عبد اللّه بن الحسن السبط (عليه السّلام) و له إحدى عشرة سنة إلى عمه و قد أحدق به القوم فأقبل يشتد نحو عمه و أرادت زينب حبسه فأفلت منها و جاء إلى عمه و أهوى بحر بن كعب بالسيف ليضرب الحسين فصاح الغلام: يا ابن الخبيثة أتضرب عمي؟ فضربه و اتقاها الغلام بيده فأطنها إلى الجلد فإذا هي معلقة فصاح الغلام: يا عماه، و وقع في حجر الحسين فضمه إليه و قال: يا ابن أخي اصبر على ما نزل بك و احتسب في ذلك الخير فإن اللّه تعالى يلحقك بآبائك الصالحين و رفع يديه قائلا: اللهم إن متعتهم إلى حين ففرقهم تفريقا و اجعلهم طرائق قددا و لا ترض الولاة عنهم أبدا فإنهم دعونا لينصرونا ثم عدوا علينا يقاتلونا و رمى الغلام حرملة بن كاهل بسهم فذبحه و هو في حجر عمه.»
لشكريان مدّتى توقّف مى نند و سپس به سوى حضرت امام حسين (علیه السّلام) باز مىگردند، در حالى كه امام (عليه السّلام) بر زمين نشسته اند و نمى توانند برخيزند ايشان را احاطه مىكنند، عبد الله بن حسن كه يازده سال بيشتر نداشت نگاهى به عموى خود مى اندازد كه در محاصره لشكريان قرار گرفته است، با سرعت به سوى عمو حركت مى كند، حضرت زينب (سلام الله علیها) مى خواهد او را بازدارد ولی او فرار مى كند و نزد عمويش مىآيد، بحر بن كعب شمشير را بالا مىبرد كه بر حضرت امام حسن(علیه السّلام) فرود آورد، اين پسر فرياد مى زند: اى پسر خبيثه عموى مرا مى زنى؟ شمشير پائين مى آيد، عبداللّه دست خود را جلوى شمشير مى برد، دست به پوست آويزان مىشود، اين پسر فرياد مى زند: عمو جان، خود را در دامان حضرت امام حسين (عليه السّلام) مى اندازد، امام (عليه السّلام) او را به سينه مى چسباند و مى فرمايد: اى فرزند برادر، بر اين بلا صبور باش و بدان كه براى تو خير است، خداى تعالى تو را به پدران شايسته ات، ملحق خواهد كرد آنگاه دستهاى خود را بلند كرد و فرمود: خدايا اگر تا الآن به آنها مهلت دادى پس آنها را متفرّق كن و واليان را هرگز از آنان راضى مدار، اينان ما را دعوت كردند تا يارى كنند، آنگاه به جنگ با ما برخاستند. حرملة بن كاهل تيرى به اين پسر می زند و او را در دامان عمويش ذبح می نماید.
در لهوف نحوه به شهادت رسیدن عبدالله بن حسن (رضوان الله علیه) چنین شرح شده است:
«فَاسْتَدْعَى الْحُسَيْنُ(ع) بِخِرْقَةٍ فَشَدَّ بِهَا رَأْسَهُ وَ اسْتَدْعَى بِقَلَنْسُوَةٍ فَلَبِسَهَا وَ اعْتَمَّ فَلَبِثُوا هُنَيْئَةً ثُمَّ عَادُوا إِلَيْهِ وَ أَحَاطُوا بِهِ فَخَرَجَ عَبْدُ اللَّهِ بْنُ الْحَسَنِ بْنِ عَلِيٍّ(ع) وَ هُوَ غُلَامٌ لَمْ يُرَاهِقْ مِنْ عِنْدِ النِّسَاءِ يَشْتَدُّ حَتَّى وَقَفَ إِلَى جَنْبِ الْحُسَيْنِ(ع) فَلَحِقَتْهُ زَيْنَبُ بِنْتُ عَلِيٍّ(س) لِتَحْبِسَهُ فَأَبَى وَ امْتَنَعَ امْتِنَاعاً شَدِيداً فَقَالَ لَا وَ اللَّهِ لَا أُفَارِقُ عَمِّي فَأَهْوَى بَحْرُ بْنُ كَعْبٍ وَ قِيلَ حَرْمَلَةُ بْنُ كَاهِلٍ إِلَى الْحُسَيْنِ(ع) بِالسَّيْفِ فَقَالَ لَهُ الْغُلَامُ وَيْلَكَ يَا ابْنَ الْخَبِيثَةِ أَ تَقْتُلُ عَمِّي فَضَرَبَهُ بِالسَّيْفِ فَاتَّقَاهَا الْغُلَامُ بِيَدِهِ فَأَطَنَّهَا إِلَى الْجِلْدِ فَإِذَا هِيَ مُعَلَّقَةٌ فَنَادَى الْغُلَامُ يَا أُمَّاهْ فَأَخَذَهُ الْحُسَيْنُ(ع) وَ ضَمَّهُ إِلَيْهِ وَ قَالَ يَا ابْنَ أَخِي اصْبِرْ عَلَى مَا نَزَلَ بِكَ وَ احْتَسِبْ فِي ذَلِكَ الْخَيْرَ فَإِنَّ اللَّهَ يُلْحِقُكَ بِآبَائِكَ الصَّالِحِينَ.»(36)
راوى گويد: حضرت امام حسين(علیه السّلام) پارچه اى خواست و سر را با آن بست و قلنسوهاى كه بر سر نهاد و بر آن عمّامه بست.
مدّتى اندك دشمنان درنگ كردند و به سوى امام (علیه السّلام) بازگشتند و ایشان را احاطه نمودند. در اين وقت عبد اللَّه بن حسن (رضوان الله علیه) كه نوجوانى نوخاسته بود و هنوز موى بر صورتش ندميده بود از نزد زنان بيرون آمد و با شتاب خود را به كنار حضرت امام حسین(علیه السّلام) رسانيد، حضرت زينب دختر حضرت على (عليه السّلام) خود را به وى رسانيد تا او را باز دارد، عبد اللَّه به شدّت امتناع ورزيد و گفت: به خدا سوگند از عمويم جدا نگردم.
بحر بن كعب- يا حرملة بن كاهل- با شمشير قصد حضرت امام حسین(علیه السّلام) نمود، نوجوان گفت: واى بر تو اى خبيث زاده آيا عمويم را مىكشى؟
شمشيری را به قصد امام(علیه السّلام) فرود آورد، عبد اللَّه (رضوان الله علیه) دست بالا برد تا سپر جان عمو كند، شمشير دست عبد اللَّه (رضوان الله علیه) را تا پوست بريد و دست آويزان شد، نوجوان فرياد «وا عمّاه» كشيد. حضرت امام حسین(علیه السّلام) برادرزاده را گرفته و به آغوشش كشيده فرمود: «برادر زادهام، بر آنچه بر تو گذشت صابر باش و خيرش بدان، زيرا خدا تو را به آباى صالحت ملحق فرمايد».
حرملة بن كاهل تيرى به سوى عبد اللَّه (رضوان الله علیه) گشود و وى را در دامن عمويش به شهادت رسانيد.
در «زیارت ناحیه» از وى چنين ياد شده است:
«درود بر قاسم بن الحسن (عليهالسلام) كه شمشير بر فرقش وارد شد و زرهاش را به غارت بردند. هنگامى كه عمويش حسين را صدا زد، حسين مانند باز شكارى خود را به قاسم رسانيد، مشاهده كرد قاسم در حال جان دادن پاها را بر زمين مىسايد. فرمود: از رحمت خدا دور باد آن مردمى كه تو را كشتند و در قيامت جد و پدرت دادخواه آنان باد! سپس فرمود: بر عمويت دشوار است كه او را بخوانى و نتواند تو را پاسخ دهد و يا پاسخ دهد و تو در خون خود غلتان باشى و سود نداشته باشد! به خدا قسم امروز روزى است كه دشمنان -عمويت- بسيار و يارانش اندكند، خدا ما را با شما محشور كند در روزى كه شما را با هم محشور مىگرداند و مرا در جايگاه شما قرار دهد. خدا عمر بن سعد بن -عروة بن- نفيل ازدى، قاتلت، را لعنتكند و او را در آتش جهنم وارد نمايد، و عذابى دردناک برايش مهيا نمای».
انتهای پیام/4104/
منبع: آنا
کلیدواژه: محرم عزاداری محرم محرم 99 حضرت امام حسین علیه الس لام عبدالله بن حسن ع حضرت امام حسین ع رضوان الله علیه شهادت رسید امام حسن مجتبی حضرت امام حسن الله بن حسن ع علیه الس لام خیمه بیرون بن عبد الل ال ح س ی ن عبد الل ه عبد الله د الل ه
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت ana.press دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «آنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۰۵۱۳۱۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
میزبانی حرم مطهر رضوی از زائران غیرایرانی در دهه کرامت
مدیریت زائران غیرایرانی آستان قدس رضوی گفت: امسال نیز همانند سالهای گذشته همزمان با ایام دهه کرامت برنامههای ویژهای را برای زائران غیرایرانی حرم مطهر تدارک دیدهایم. - اخبار استانها -
به گزارش خبرگزاری تسنیم از مشهد، به نقل از آستاننیوز، حجتالاسلام سید محمد ذوالفقاری اظهارداشت: از جمله ایام الله، دهه کرامت است که آغاز و انجام آن به ولادت دو کریم از خاندان کرامت و مجلای اسم اعظم کریم خداوندی، مزین گشته است، البته نامگذاری این ایام به دهه کرامت حکمتی اجتماعی دارد که برخاسته از روح کریمانه و قلب پاک مردم جامعه ما است، نکته جالب اینکه این دو بزرگوار که از خاندان کرم هستند در یک فاصله زمانی کوتاه در ماه ذیالقعده به دنیا آمدند و این بازه زمانی پر برکت به دهه کرامت معروف شده است.
وی ادامه داد: دﻫﻪ ﮐﺮاﻣﺖ ﯾﺎدآور ﻋﺎﻟﯽﺗﺮﯾﻦ و ﭘﺮﻣﻌﻨﺎﺗﺮﯾﻦ ﻋﻼیق ﻣﻬﺮ و وﻓﺎی ﯾﮏ ﺧﻮاﻫﺮ ﻧﺴﺒﺖ ﺑﻪ ﻣﻘﺎم ﺷﺎﻣﺦ اﻣﺎم و ﻣﻘﺘﺪا در ﻗﺎﻣﺖ ﯾﮏ ﺑﺮادر دﻟﺒﻨﺪ اﺳﺖ و ﻣﻈﻬﺮ ﺗﻤﺎم اﯾﺜﺎر و ﻋﺸﻖ ﮐﺎروان ﺧﺎﻧﺪان رﺳﺎﻟﺖ ﺑﻪ ﺳﺮﮐﺮدﮔﯽ ﺣﻀﺮت اﻣﯿﺮ اﺣﻤﺪﺑﻦ ﻣﻮﺳﯽ(ع)، اﻣﯿﺮ ﺟﺎوداﻧﻪ ﻋﺸﻖ و وﻓﺎ ﻧﺴﺒﺖ ﺑﻪ اﻣﺎم، ﺑﺮادر و وﻟﯽ اﻣﺮ اﺳﺖ.
حجتالاسلام ذوالفقاری افزود: ﻣﻬﺮ و وﻓﺎ و ﻋﺸﻖ و اﯾﺜﺎری ﮐﻪ ﺧﻮاﻫﺮ ﻣﻬﺮﺑﺎن و دﻟﺪاده را ﺑﻪ ﻫ ﺮت ﮐﺸﺎﻧﺪ و ﻏﺮﺑﺖ و ﺑﯿﻤﺎری و ﻣﺮگ در ﻓﺼﻞ ﺟﻮاﻧﯽ را ﺑﺮای او آﺳﺎن ﮐﺮد و ﺑﺮادر آزاده و ﺳﺮاﻓﺮاز ﺣﻀﺮت ﺷﺎﻫﭽﺮاغ ﻋ ﯿﻪاﻟﺴﻼم را وادار ﺑﻪ ﺟﺎﻧﺒﺎزی و ﺷﻬﺎدت ﮐﺮد. ﻣﻬﺮﺑﺎﻧﯽ و ﻋﺸﻘﯽ ﮐﻪ ﺟﺰ در ﻣﻮرد ﻋﺸﻖ ﺣﻀﺮت زﯾﻨﺐ ﮐﺒﺮی و ﺑﺮادر ﺑﺎ وﻓﺎﯾﺶ ﺣﻀﺮت اﺑﻮاﻟﻔﻀﻞ ﻋﺒﺎس(ع) ﻣﺼﺪاق ﻧﺪارد.
به گفته مدیر زائران غیر ایرانی آستان قدس رضوی، با توجه به اهمیت این ایام و حضور پرشور زائرین غیرایرانی در این ایام خاص در کشورمان و به طور ویژه در مشهد و حرم امام رضا(ع) آستان قدس رضوی برای گسترش سیره و منش اهل بیت (ع) قدام به برگزاری برنامه های خاص برای این زوار عزیز نموده است. این برنامهها با محوریت موضوعات فرهنگی هنری و جشن تکلیف و مداحی و مسابقات ویژه بوده است تا همه زائرین غیرایرانی در کنار فیض حضور در حرم مطهر رضوی از چشمه معارف اهل بیت جرعهای بیشتر نوشیده و امکان ترسیم خاطراتی ماندگار و مؤثر در تغییر سبک زندگی و طی مسیر در جهت تربیت دینی و وحدت بیشتر جامعه مسلمین در سطح جهان و به خصوص شیعیان فراهم گردد.
ویژه برنامههای بخش غرب آسیا
وی گفت: همزمان با سالروز میلاد حضرت معصومه(س) و آغاز دهه کرامت در روز چهارشنبه 26 اردیبهشت مراسم جشنی با حضور بانوان قاری و مداح به همراه اجرای گروه سرود، برگزاری مسابقه کتابخوانی و دریافت جوایز، تدارک دیده شده است.
ذوالفقاری تصریح کرد: مراسم جشن شب و شام میلاد حضرت امام رضا(ع) نیز در شب و شام ولادت امام رضا(ع) به صورت شعرخوانی و مدیحه سرایی با حضور شاعران ، ذاکران، مدیحهسرایان و سخنران عرب زبان در صحن غدیر برگزار میشود.
اهدای 8 تاج گل به حرم مطهر رضوی
وی ادامه داد: پیادهروی زائران عرب زبان با اهدای 8 تاج گل به حرم مطهر رضوی از دیگر برنامههای تدارک دیده شده این مدیریت است. این برنامه برای عرض تشکر و احترام به ساحت امام رضا(ع) وخدام حرم برگزار میشود که طی آن 1000 نفر از زائران عرب زبان از کشورهای مختلف با در دست داشتن 8 عدد تاج گل برزگ با همراهی و مشایعت خادمین امام هشتم(ع) وارد حرم مطهر شده و با مدیحهسرائی مداحان و ذاکران اهل بیت(ع) با اهداء تاج گل به مسئولین و خادمین در پشت پنجره فولاد مراتب ارادات و تبریک خود را به امام مهربانی تقدیم دارند.
ویژه برنامههای کاروانهای زیارتی عرب زبان
به گفته مدیر زائران غیر ایرانی آستان قدس رضوی، ایام دهه کرامت فرصت مناسبی برای آشنایی و درک بیشتر از جایگاه و مقام اهل بیت(ع) و تقرب به این خاندان و انسجام و اتحاد جامعه مسلمین در زیر لوای ثامن الائمه فراهم میسازد از همین رو برای بهرهمندی از این امکان علاوه بر خدماترسانی، خدمات ویژهای نظیر پخش کلیپ در مورد حضرت معصومه(س) و نیز امام رضا(ع)، اجرای مسابقات متنوع فرهنگی، خاطرهنویسی، اجرای گروههای سرود «سید الکلام» و «خورشید هشتم» به پنج زبان با لباس رسمی خود، بازدید از موزه و کتابخانه هم ارائه میشود.
تجلیل از نویسندگان فعال در حوزه امام رضا(ع) و خیّرین
حجتالاسلام ذوالفقاری عیادت از بیماران غیرایرنی بستری در بیمارستان رضوی را یکی دیگر از برنامه های در نظر گرفته شده ویژه این ایام برشمرد و افزود: با توجه به توصیههای اهل بیت(ع) در مورد عیادت و بیمار پرسی افراد بیمار غیرایرانی بستری در بیمارستان رضوی هم از این سنت حسنه محروم نمانده و خدام حامل پرچم حرم مطهر رضوی با حضور در این بیمارستان و اهدای نبات و فیش غذا حس زیبای لطف و عنایت امام رئوف را به این عزیزان تقدیم مینمایند.
حمایت از تولیداتفرهنگی با موضوع زندگی و سیره اهل بیت(ع)
وی گفت: حمایت از تولیدات فرهنگی به خصوص فیلم و انیمیشن با موضوع زندگی و سیره اهل بیت گامی در جهت گسترش محبت و معرفت به این خاندان است. بر همین اساس از کارگردان و عوامل فیلم اخت الرضا با موضوع زندگی نامه حضرت معصومه(س) دعوت به عمل آمده تا در دهه کرامت ضمن معرفی این اثر از ایشان وسایر عوامل ساخت آن تقدیر و تشکر به عمل آید.
برپایی نمایشگاهی متشکل از آثار هنری با محتوای معارف اهل بیت (ع)
مدیریت زائران غیر ایرانی آستان قدس رضوی ادامه داد: دعوت از خطاطان کشورهای عراق، عمان، بحرین و کویت جهت خطاطی و نقاشی روی پرده، بوم و... با موضوعات رضوی نیز از دیگر برنامههای این مدیریت است، در واقع هنر یکی از بهترین و البته موثرترین راهها برای بیان محبت و گسترش معارف شیعی است. در همین راستا مدیریت زائرین غیرایرانی نمایشگاهی متشکل از آثار هنری با محتوای معارف اهل بیت (ع)، حضرت امام رضا(ع)، حضرت زهرا(س) و حضرت معصومه(س) را برگزار مینماید که هنرمندان و خطاطانی از کشورهای امارات عمان بحرین کویت و عراق و ایران با حضور زائرین در صحن غدیر شرکت کنند.
ویژه برنامههای کاروانهای زیارتی عرب زبان
به گفته مدیر زائران غیر ایرانی آستان قدس رضوی، ایام دهه کرامت فرصت مناسبی برای آشنایی و درک بیشتر از جایگاه و مقام اهل بیت(ع) و تقرب به این خاندان و انسجام و اتحاد جامعه مسلمین در زیر لوای ثامن الائمه فراهم میسازد از همین رو برای بهرهمندی از این امکان علاوه بر خدماترسانی، خدمات ویژهای نظیر پخش کلیپ در مورد حضرت معصومه(س) و نیز امام رضا(ع)، اجرای مسابقات متنوع فرهنگی، خاطرهنویسی، اجرای گروههای سرود «سید الکلام» و «خورشید هشتم» به پنج زبان با لباس رسمی خود، بازدید از موزه و کتابخانه هم ارائه میشود.
تجلیل از نویسندگان فعال در حوزه امام رضا(ع) و خیّرین
حجتالاسلام ذوالفقاری عیادت از بیماران غیرایرنی بستری در بیمارستان رضوی را یکی دیگر از برنامه های در نظر گرفته شده ویژه این ایام برشمرد و افزود: با توجه به توصیههای اهل بیت(ع) در مورد عیادت و بیمار پرسی افراد بیمار غیرایرانی بستری در بیمارستان رضوی هم از این سنت حسنه محروم نمانده و خدام حامل پرچم حرم مطهر رضوی با حضور در این بیمارستان و اهدای نبات و فیش غذا حس زیبای لطف و عنایت امام رئوف را به این عزیزان تقدیم مینمایند.
حمایت از تولیداتفرهنگی با موضوع زندگی و سیره اهل بیت(ع)
وی گفت: حمایت از تولیدات فرهنگی به خصوص فیلم و انیمیشن با موضوع زندگی و سیره اهل بیت گامی در جهت گسترش محبت و معرفت به این خاندان است. بر همین اساس از کارگردان و عوامل فیلم اخت الرضا با موضوع زندگی نامه حضرت معصومه(س) دعوت به عمل آمده تا در دهه کرامت ضمن معرفی این اثر از ایشان وسایر عوامل ساخت آن تقدیر و تشکر به عمل آید.
برپایی نمایشگاهی متشکل از آثار هنری با محتوای معارف اهل بیت (ع)
مدیریت زائران غیر ایرانی آستان قدس رضوی ادامه داد: دعوت از خطاطان کشورهای عراق، عمان، بحرین و کویت جهت خطاطی و نقاشی روی پرده، بوم و... با موضوعات رضوی نیز از دیگر برنامههای این مدیریت است، در واقع هنر یکی از بهترین و البته موثرترین راهها برای بیان محبت و گسترش معارف شیعی است. در همین راستا مدیریت زائرین غیرایرانی نمایشگاهی متشکل از آثار هنری با محتوای معارف اهل بیت (ع)، حضرت امام رضا(ع)، حضرت زهرا(س) و حضرت معصومه(س) را برگزار مینماید که هنرمندان و خطاطانی از کشورهای امارات عمان بحرین کویت و عراق و ایران با حضور زائرین در صحن غدیر شرکت کنند.
ویژه برنامههای بخش شبه قاره (اردو زبانان)
حجتالاسلام ذوالفقاری در ادامه به ویژه برنامههای بخش شبه قاره (اردو زبانان) اشاره و خاطر نشان کرد: جشنهای ویژه دهه کرامت با عنوان «شکوه کرامت» بهصورت روزانه با فیضرسانی مداحان و سخنرانان معروف شبه قاره و با حضور پرشور عاشقان و زائران حریم قدس رضوی تدارک دیده شده است.
وی گفت: حرکت دسته جمعی و طواف عموم زائرین اردو زبان دور حرم امام رضا(ع) با در دست داشتن شاخه گل، تلاوت دسته جمعی سوره مبارکه «یس» توسط زائرین اردو زبان و اهدای ثواب آن به محضر امام رضا(ع)، همایش ویژه بانوان شبه قاره با عنوان «رایحه رضوی»، برگزاری نشست تخصصی «سیره سیاسی و اجتماعی امام رضا (ع)»، برگزاری جشن «کریمان اهل بیت (ع)» ویژه بانوان اردو زبان و... از جمله برنامه های ویژه اردو زبانان است.
حجتالاسلام ذوالفقاری پذیرایی از عموم زائرین حضرت رضا علیهالسلام با 14 هزار بستنی توسط بانی پاکستان و برگزاری مسابقه بینالمللی مداحی و شعرخوانی (مشاعره و مقاصده) را از دیگر این برنامه ها برشمرد.
ویژه برنامههای بخش آسیای مرکزی
وی در ادامه برگزاری جشنهای ویژه دهه کرامت، پخش زنده برنامههای معارفی از فضای مجازی، نشست تخصصی نخبگان، طلاب و فعالان فرهنگی آذری، خدمات ویژه کاروانهای زیارتی آذری زبان و ترک زبان را از جمله برنامه های تدارک دیده شده ویژه مهمانان بخش آسیای مرکزی دانست.
ویژه برنامههای بخش اروپا، آمریکا و آسیای شرقی
مدیر زائران غیر ایرانی آستان قدس رضوی همچنین با بیان اینکه برنامههایی نیز ویژه زائرانی در بخشهای اروپا، آمریکا و آسیای شرقی تدارک دیده شده است، گفت: نشست تخصصی «جایگاه دختر در خانواده از نگاه اسلام» به زبان انگلیسی، مراسم مذهبی ویژه ولادت حضرت رضا(ع) (در صورت حضور کاروان) و اهداء یک شاخه گل به مراجعین غیرمسلمان از جمله این برنامه هاست.
انتهای پیام/282/.